Dag 1 week 2 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 1 week 2 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 1 week 2 Azekah Opgravingen

Door: Sonny Lee Smits aka Soya

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

15 Augustus 2013 | Israel, Nes Harim

De zondagochtend was weer vroeg opstaan in Nes Harim. Alles was hetzelfde liedje als vorige week. Opstaan, opfrissen en op naar de open plek. Daar wat ouwehoeren met wat mensen en dan de bus in. Tijdens de busrit zat iedereen te pitten en ik stond een beetje leeg voor me uit te kijken. Bij de opgravingen aangekomen pakten we de spullen die voor onze ‘area’ bedoeld waren en liepen de berg verder op om naar onze ‘area’ te gaan. Het was nog best donker en we moesten de schaduwnetten weer gaan opbouwen. Er zat niet echt veel logica in onze aanpak. Iedereen begon willekeurig ergens iets omhoog te hijsen of iets vast te maken. We hadden wel een groot probleem. Een van de netten was heel groot uitgescheurd. We moesten dus iets verzinnen om dat op te lossen. Na lang denken en meerdere verschillende pogingen is het ons enigszins gelukt om de enorme scheur te verkleinen naar een iets minder grote, grote scheur. Toen eenmaal alles overeind stond konden we aan de slag. Efrat (de areasupervisor) gaf iedereen taken. De meesten konden gewoon in hun eigen sector blijven, waar ze vorige we(e)k(en) ook gewerkt hadden. Ik heb niet een vaste sector. Ik werk voor het ontbijt in een sector die niet in de schaduw zit en na het ontbijt moet ik altijd wat anders gaan doen, maar wel in de schaduw. Ongeveer hetzelfde geldt ook voor de twee ervaren archeologen in de dop: Graig en Vanessa. Ik wordt voornamelijk gebruikt om te graven, grote keien verplaatsen, zware dingen tillen en het nodige sloopwerk. Dat vind ik echt mooi, het is zwaar, maar wel leuk om mi wat keien te lopen smijten. Rond 09.00uur was het weer ontbijt. De gebruikelijke pitabroodjes, die ik vulde met scrambled eggs, waren wederom een slachtoffer van mijn honger. Ook heb ik me in een soort groep gewurmd. Wederom zat ik aan de tafel met een gedeelte van de Amerikanen. Ik kan het heel goed met die groep Amerikanen vinden. Mark, Vanessa, Graig, Erin, Matt zijn een paar uit die groep.
Wederom probeerde ik weer de clown uit te hangen en dat gaat best goed.
Na het ontbijt gingen we weer volop aan de slag, want we hebben nu eenmaal minder mensen dan de vorige week.
Trouwens ik zal eens uitleggen wat je allemaal moet/kan doen in een opgraving. Je moet ‘diggen’, moet je gewoon dieper gaan graven. Daarbij moet je wel zorgen dat je alles ‘levelt’ (op zijn engels). Een sector moet altijd ‘level’ zijn. Dit betekend dat alles recht is en niet een gedeelte dieper ligt dan de ander. Je moet na het ‘diggen’ ook altijd ‘cleanen’. Dat is dat je alles netjes opruimt en veegt en dat alle stenen, muren, vloeren etc. zichtbaar zijn. In hetzelfde straatje valt dan ook ‘brushen’. Dit houdt in dat je met een borstel alles veegt, zodat alles zichtbaar is. En dat is het zo wel een beetje.
Na het ontbijt heb ik nog veel gewerkt met Vanessa en Graig of alleen.
We beginnen ook langzaam echt vele interessante dingen te vinden. We hebben al een romeinse toren gevonden. Althans de fundering ervan. En nu zijn we bezig met 2 zeer belangrijke interessante dingen, maar daar mag ik helaas niks over vertellen. In andere ‘area’s’ hebben we al skeletten en vele andere dingen gevonden die heel speciaal zijn. We vinden dingen van de bronstijd tot en met de Hellinistische tijd.
Tussen ontbijt en afsluiten hebben we altijd nog ‘fruitbreak’ en dan krijgen we ijsjes, die in de omstandigheden waar we inzitten, ook echt goddelijk zijn.
Tussen het werken wordt veel gelachen en gepraat en er komen ook vaak belangrijke mensen kijken. Om 13.00uur stoppen we en gaan we naar de bussen en terug naar Nes Harim. Daar gaan we meteen door met werken en gaan we ‘pottery wash’ doen. Om 15.00uur gaan we lunchen. Ik kan me niet meer herinneren wat ik gegeten heb, dus dan was het ook geen buitengewoon lekkere maaltijd geweest.
Na de lunch hebben we pauze en kunnen we ons douchen, omkleden en lekker relaxen. Ik ga altijd naar de openbare openplek en ga lekker wat chillen en daar heb je ook wifi. Het is te kort om een verhaal te typen, want om 17.00uur begint alweer de eerste college. Ook dit college was enorm interessant. Deze week zijn er wel wat veranderingen doorgevoerd. Zo moeten wij nu van 18.00uur tot 19.00uur werken. Er staat vanaf nu ‘picking’ op het programma en dat doen we met iedereen. Bij ‘picking’ krijg je een bord met gefilterde bodem die ze van de opgravingen hebben en het is jouw taak om met een pincet en een kwastje alles te gaan doorzoeken, om kleine stukjes bot, flinestone, organische deeltjes, schelpen en nog wat je kan vinden. Dit is echt een pestwerk om te doen. Ten eerste: alles lijkt op elkaar, ten tweede: Na 10minuten ‘picken’ ben je officieel hersendood en ten derde: ik heb gewoon niet de concentratie om een vol uur non-stop met een kwast en pincet door een hoop zand te gaan lopen wroeten. Maar het moet toch gebeuren en soms vind je ook best interessante dingen, zoals scarabeeën, stukje juweel, kwarts, stukken bot en andere dingen. En gelukkig kan je aan een tafel bij elkaar zitten wat het weer gezellig maakt.
Om 19.00uur konden we gaan dineren. Ook dit was geen herdenkbare maaltijd.
De zondag hadden we geen college van iemand dus konden we al om 20.00uur aan het bier. Dan is het vaak heel gezellig en praat je over van alles en nog wat. Voornamelijk over de verschillen tussen alle landen waar we uit komen.
Na een aantal uur van grappen, gesprekken en bier drinken vond ik het genoeg en ging ik naar bedje toe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 10724

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: