Dag 2 week 2 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 2 week 2 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 2 week 2 Azekah Opgravingen

Door: Sonny Lee Smits aka Soya

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

15 Augustus 2013 | Israel, Nes Harim

Dit heb ik geschreven vanuit een kleine sandwichbarachtig iets in Tel Aviv, voor het apartementencomplex van een Amerikaanse vriend van mij, die ik ken van de expeditie. Zijn naam is Mark.
De eigenaar hier is heel aardig en ik heb met een hele leuke aardige jonge Israëlische vrouw gepraat. Ik mag zelfs zijn internetgebruiken en hij gaf mij zijn wachtwoord.

Ik ga het nu hebben over de maandag 12-08-13.

Om 04.00uur was het wederom opstaan geblazen en ben ik me gaan opfrissen. Ik werd niet zelf wakker, maar enorm hard gewekt door Arion. Dit is maar goed ook, anders was ik gewoon verder gegaan met slapen en was ik nooit op tijd wakker geworden.
Vervolgens wederom naar de openplek en daar heb ik ff gezeten. Ook vandaag pak ik geen koekje of broodje, want anders wordt het een grote kleffe boel in mijn mond en dat wil je echt niet in een klimaat als deze. Ik denk dat jullie het nu al weten wat ik ga doen, maar ik vertel het toch maar. Ik ga naar de bus toe en die brengt ons naar Tel Azekah. Ik moest verdomme een grote krat met scherven dragen naar de bus en dat wilde ik eerst niet, want dat kunnen die mensen daar goed zelf, alleen kwamen ze nogal dreigend over en ik wil niet in mijn eerste jaar in een kwaad daglicht staan. Dus ik droeg die verrekte krat met scherven naar de bus.
Eenmaal bij de opgravingen aangekomen was ik heel toevallig die krat met scherven vergeten en heeft iemand anders die de berg op gedragen. + 1 voor Soya.
Daar aangekomen hebben we de spullen van ‘area E’ gepakt (onze ‘area’) en verder de berg op gegaan naar onze opgraving. De oranje zon kwam net boven de andere bergen uit en we hadden een ongelofelijk mooie zonsopkomst. Gelukkig was de temperatuur wat minder die dag en was het niet te warm. Ik kon weer werken in de sector met Graig en Vanessa en mochten de muur verder slopen. Tijdens de koffiepauze hebben we veel gelachen, met name Ellah en ik. Zij is echt een soort klein zusje van mij geworden en ze is echt super grappig en net zo gek als mij. Na de koffiepauze moest ik alleen maar gaan ‘brushen’ en dat is echt saai werk, maar je vind wel veel scherven en ik vond zelfs een aantal botten. Of ze menselijk of dierlijk waren konden we nog niet opmaken. In de gehele opgravingen hebben we deze week wel al 4 bijna complete skeletten gevonden. Vorige week zelfs een ezelbegraafplaats met 2 ezelskeletten. Dat is best cool. En we gaan nog veel meer mooie dingen vinden, alleen sommige dingen kan ik pas zeggen als ik in Nederland ben.
Om 09.00uur hadden we ontbijt. Ik sta nu een beetje bekend als de Nederlandse cabaretier en hebben de hele tijd grappen lopen maken. Maar andere waren ook heel grappig hoor.
Ik zit met het ontbijt nooit bij Arion, maar bij andere mensen en dat vinden we allebei goed, omdat we zo ook meer vrienden maken.
Na het ontbijt gingen we weer vol aan de slag. Ik moest veel emmers met stenen en zand legen en veel andere helpen met het heffen, sjouwen en weggooien van grote, zware rotsen. Het was gelukkig ook nu minder warm, in vergelijking met vorige week, maar toch zweette ik als een otter. Ik heb geen idee of otters veel zweten, maarja dat is een bijzaak.
Na paar uur hard werken hadden we weer ‘fruitbreak’ en wederom ijsjes. We hadden een ijs teveel en die had ik ook maar meteen opgeëist. Na de ‘fruitbreak’ was het nog veel werken en lachen tot aan het einde. Om 13.00uur gingen we sluiten en pakte we de bus terug naar Nes Harim. Daar aangekomen gingen we meteen door naar ‘pottery wash’. Deze keer viel het wel mee, want ik had een grote emmer met veel scherven en na een tijd kwam iedereen mij helpen dus ik had niet echt veel gedaan. Ook tijdens ‘pottery wash’ zit ik veel bij de Amerikanen. Hier en daar een verdwaalde fiksnitzel (aka Duitser), maar die zijn ook wel oke.
Na de ‘pottery wash’ was het eindelijk lunch tijd en deze keer was het eten toch redelijk naar binnen te krijgen. Het was voor het eerst zelfs een beetje warm. We boeken vooruitgang zal ik maar zeggen.
Na het eten kond ik eindelijk gaan douchen en omkleden. Zoals altijd douche ik met mijn kleren aan en was deze en vervolgens trek ik ze uit, hang ze over de douchrand en vervolgens was ik mezelf. Daarna leg ik ze buiten te drogen. Ik ga me dan omkleden en ga ik richting de open plek en praat met de mensen die daar zitten. Vaak zitten de Duitsers daar en praat ik met ze in het Duits.
Om 17.00uur was er weer een college. Ik ga altijd vooraan zitten en maak veel aantekeningen. Ik lijk echt een soort studiebol daarzo, maar om eerlijk te zijn snap ik niet altijd waar ze het allemaal over hebben. Om 18.00uur is het wederom gezamenlijk ‘picking’ doen en ben je wederom een uur hersendood. Gelukkig gaat om 19.00uur de diningroom open en kan je eten. En deze keer was het eten legendarisch lekker. Althans in vergelijking met de vorige weken. We kregen kippenpoten en deze waren zo lekker en zo goed voorbereid, dat ik durf te wedden dat ze deze keer hun best hadden gedaan. Na 6 borden met kippenpoten en rijst naar binnen te hebben gewerkt, vond ik het wel welletjes geweest en ben naar de openbare plek gegaan. De bar was geopend (rond 20.00uur) en dus ook het drinken. Ik mocht niet naar het college komen deze keer, want dat was alleen voor bepaalde studenten. Maar ik kon gezellig drinken en praten en er waren drie mensen met een gitaar en die maakten muziek en dat is altijd gezellig. Dat hebben ze wel vaker gedaan, alleen dat vergat ik altijd te melden.
Nadat het college voor sommige studenten afgelopen was, sloten ze zich bij de rest aan. De rest van de tijd hebben we gepraat, gelachen en gedronken. Sommige hadden wodka, Rode Wijn en een soort Raki-achtig spul bij.
Rond een uur of 12/ kwart over 12, ben ik naar bed gegaan. Alleen Erin, Mark en ik waren nog over.
Bij binnenkomst lagen Arion en Tzwie al hard te snurken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 10706

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: