Dag 4 week 3 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 4 week 3 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 4 week 3 Azekah Opgravingen

Door: Sonny Lee Smits aka Soya

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

22 Augustus 2013 | Israel, Nes Harim

Dag 4 week 3 Azekah Opgravingen; Woensdag 21-08-13.

Dit schrijf ik vanuit het appartment van Mark, waar ik gelukkig weer kon slapen dit weekend.
Het verhaal gaat over woensdag 21-08-13.

We moesten heel vroeg op, 04.00uur en het koste me bijna geen moeite. Vandaag zou de planning wat anders zijn dan normaal. Maar we zullen zien hoe de dag verlopen is.
Na het opstaan, opgefrist te zijn en omgekleed te zijn, zijn we naar de openbare plek gegaan. Daar heb ik wat gepraat en vervolgens gingen we de bussen in en op naar de opgraving.
We pakten onze spullen in de kruiwagens en reden die de berg op. Het eerste wat we deden was samen met wat mensen van ‘area T’ het grote ‘shade net’ opvouwen en vervolgens op 2 kruiwagens planten en dan op een zeer ongemakkelijke manier het ‘shade net’ wegbrengen. Dit deden we met 4 man, de rest van de mensen gingen alles ‘brushen’ en zo goed als klaar maken voor de foto’s die donderdag gemaakt worden. Nadat ik het ‘shade net’ met de kruiwagens weg had gebracht, begon ik kort met ‘brushen’, maar daarna had Efrat een andere taak voor mij (en dat vond ik wel vet.) Mijn taak werd om alle volle emmers van iedereen aan te pakken en die weg te gooien. Dit is best zwaar werk, want je loopt je de tering in de volle zon, met zware emmers, maar daar houdt ik wel van. Het is leuker dan ‘brushen’. Lomp sjouwen is dus meer mijn ding, dan precisie werk denk ik zo maar.
We moesten de gehele ‘area’ af hebben voor het ontbijt. Het laatste gedeelte heb ik wel weer even ‘gebrushed’. Alles was klaar voor het ontbijttijd was. We hadden goed werk afgeleverd.
Voordat we naar het ontbijt liepen dat om 09.00uur begon, kregen Christoph en ik de opdracht om meteen na het ontbijt twee ijzeren hekwerken naar onze ‘area’ te sjouwen en vervolgens mochten we naar een andere ‘area’ gaan om daar te gaan helpen.
Om 09.00uur hadden we ontbijt, maar wel 10minuten korter als normaal, dat was niet zo leuk.
Vervolgens hebben Christoph en ik de 2 ijzeren hekwerken gepakt, die verdomme nog best zwaar waren en lastig te sjouwen waren. Deze eenmaal bij onze ‘area’ gedropt te hebben, hebben we ff onder de enige boom die bij onze ‘area’ stond zitten chillen. Het was bloedverzeikend heet die dag dus water was echt belangrijk. Na ff gezeten en gelachen te hebben, zijn we naar andere ‘area’s’ gelopen. Uiteindelijk stuurden ze ons naar de ‘area’ van Boaz. Hij is echt een chille lache vent. Daar moesten we ‘brushen’ voor ons leven. Ook heb ik hard moeten lachen met Kyle en wat anderen. Die zijn net zo gek in de kop als ik dus dat was geweldig en een grote puinhoop tegelijk.
Rond een uur of kwart over 11 waren we helemaal klaar. We moesten alleen de lomp zware ‘shade nets’ naar onder brengen dus dat was de taak voor de grote Duitsers en de kleine Sonny. Kwamen we onder, bleek dat alle andere ‘area’s’ al in de bus te zaten en die was vertrokken. Dus wij waren boos en paniekerig tegelijk. Gelukkig belde iemand de bus, dat deze terug moest komen en ondertussen liepen wij weer naar boven om samen met de rest de overige spullen naar beneden te brengen. Daar konden wij ook in de bus gaan zitten.
De bus ging niet naar Nes Harim, maar naar een veel betere plek. We gingen naar een kibutz (zo spel je dat blijkbaar:P), waar ze waarschijnlijk de komende jaren willen zitten i.p.v. Nes Harim. Daar konden we met zijn allen gaan zwemmen. Helaas mochten we niet met kleren aan en helemaal vuil het water inspringen. Dus iedereen ging zich omkleden en snel douchen voordat we het water ingingen. En de eerste keer dat je water in springt, ohh man dat voelt goed. Dat was heerlijk op zo’n warme dag. Ik was zo slim geweest om ook een bal mee te nemen. Daarmee hadden we veel lol. Ook was het wel ff lekker om na drie weken weer eens meiden in bikini’s te zien. Er zitten echt een paar goed lekkere dames bij; helaas ook een paar draken, maar iedereen is wel aardig dus dat is ook wat.
Na het zwemmen moesten we ons weer afdrogen en omkleden. Ik had gelukkig andere kleren bij. En nu reden we wel terug naar Nes Harim. Daar aangekomen moesten we eerst nog ff werken. Gelukkig geen ‘pottery wash’, maar we moesten alle spullen verplaatsen en sjouwen naar grote containers. Toen dat klaar was konden we gaan lunchen. Ze hadden totaal geen vlees, dus ik was echt pisnijdig. Ik at alleen maar pitabrood en gebakken aardappelen. Vieze fuckers van de catering. Vlees is de bom!
Na het eten heb ik ff gevoetbald, alleen ik was zo dom om mijn sokken aan te laten. Dus na een uur had ik 2 dikke blaren onder mijn voet. Ik had of op blote voeten of op schoenen moeten voetballen, maar de schoenen moest ik gaan halen en daar had ik geen zin in en de grond was te warm voor blote voeten. Hierdoor moest ik stoppen met voetballen en ben terug naar het huisje gegaan en heb me gedoucht. Heb daarna ff op de laptop wat verhalen getypt en in korte tijd een halve fles rode wijn in mijn nek gegooid. Toen dat klaar was heb ik mijn koffers alvast zo goed als het kan ingepakt.
Om 17.00uur was het verzamelen bij de openbare plek en om 17.30 reden we aan naar onze bestemming voor de afsluitavond. We gingen eerst naar een hele speciale plek, met twee ‘monasteries’ en een hele mooie kerk. In die kerk hadden we eerst een afscheidsdienst. Dit was best saai vond ik. Oja en daar maakte ik een flater. Ik weet niet dat het in een kerk niet gebruikelijk is om te klappen na muziek of als iemand een verhaal had verteld. Dus ze opende met orgelmuziek die gespeeld werd door Zwi. Het was wonder boven wonder echt schitterend. Dus toen hij klaar was begon ik als een dolle te klappen, maar ik was de enige. Iedereen keek mij aan, velen moesten lachen en sommige keken mij beetje boos aan. De rest van de dienst heb ik maar niet geklapt.
Na de dienst gingen we naar buiten en daar werd de diploma dienst gedaan. Dit was wel vet en de plek was echt mooi.
Na deze beide diensten gingen we eindelijk naar het huis van een vriend van Odet (de grote baas van de opgravingen) en daar gingen we BBQ’en. Dit was goeie, je kon voor 2 euro 2 halve liters kopen en het vlees was heerlijk. We hebben gelachen, gevreten en gedronken. Toen de BBQ gestopt was, daarmee bedoel ik toen het vlees op was, zijn we gewoon in groepjes bij elkaar gaan zitten en wat zitten praten, lachen en drinken. Ik heb met meerdere mensen gepraat en het was gezellig. Later op de avond werd er nog gedanst en ja daar moet ik gewoon bij zijn, dus ik heb me lekker uitgesloofd. Het was al met al een geslaagde avond. Ik had geen idee hoe laat het was, maar op een bepaalde tijd moesten we gaan. Ik kocht nog snel wat biertjes, dan kon ik morgen nadat de opgraving officieel klaar was meteen aan het bier. Dit deden we met een paar man.
De busrit terug was echt lachen, want alle Duitsers waren anti-Nederland nummers aan het zingen en Arion en ik anti-Duitse nummers. We hadden dikke lol. Terug gekomen in Nes Harim, was het ontzettend laat dus iedereen ging gelijk naar bed, want morgen was het wederom vroeg op en we moesten op zijn minst en beetje fit aankomen om de laatste dag te werken. Ik ging dus proberen te slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 10704

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: