Dag 1 week 3 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 1 week 3 Azekah Opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 1 week 3 Azekah Opgravingen

Door: Sonny Lee Smits aka Soya

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

19 Augustus 2013 | Israel, Nes Harim

Dag 1 week 3 Azekah Opgravingen; zondag 18-08-13.

Dit heb ik geschreven terwijl ik in mijn bed lig op de kamer. Alle drie mijn huisgenoten slapen. Wat een watjes zijn het ook. :P haha
Trouwens ik heb al in geen tweeënhalve week Pokémon Yellow kunnen spelen. Daar moet toch is verandering in gaan komen.

Het verhaal gaat over zondag 18-08-13.

Om 04.00uur gingen de eerste wekkers af. Gelukkig heb ik nog wat kunnen slapen, maar werd wel al voor 04.00uur wakker. Iedereen begon langzaam op te staan en ik besloot om nog even te blijven tutten, want ik had de avond ervoor alles wat ik nodig had klaar gelegd.
Na een kwartiertje tutten ben ik opgestaan, me omgekleed, wat melk gedronken, tas ingepakt en aangelopen richting de plek, waar we altijd verzamelen.
Daar heb ik met wat mensen staan te ouwehoeren en niet veel later werd er geschreeuwd, dat we naar de bussen konden. In de bus heb ik nog getracht te slapen, maar dit was geen succes helaas.
Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming, zijn we de berg opgelopen, de spullen gepakt en meteen door naar onze ‘area’. Vandaag was onze ‘area-supervisor’ Efrat er niet, dus was ‘assistant area-supervisor’ Sara onze ‘area-supervisor’. Efrat had een traditioneel Israëlisch gebruik, ze was namelijk op een groot feest van een vriendin die ging trouwen. Het is daar gebruikelijk om van te voren flink feest te vieren en dan pas te gaan trouwen.
De hele ochtend voor de pauze, heb ik moeten graven en alles recht maken en weet ik niet wat allemaal. Dat was in het begin nog wel leuk, maar later na wil je toch liever wat anders doen. Maar helaas is het niet anders.
Het ontbijt van 09.00uur viel enorm tegen, want ze hadden geen ‘scrambled eggs’. Dus daarom at ik wat pitabroodjes met chocopasta.
Na het ontbijt gingen we met zijn allen weer naar onze ‘area’s’ en daar kon ik hetzelfde gaan doen als wat ik voor het ontbijt al had gedaan. Rond een uur of 11 of half 12 hadden we ‘fruitbreak’. Het was weer een overheerlijk lekkere ijs. We hadden er een teveel, omdat Efrat er niet was. Daarom vroeg ik heel zachtjes of iemand nog een ijsje wilde, maar niemand reageerde dus heb ik het ijsje maar zelf opgegeten.
Iets voor 13.00uur moest ik gaan ‘brushen’. Dit is lastiger dan het lijkt en ik was blij dat ik er om 13.00uur ook mee kon stoppen. Vervolgens hebben we de spullen mee terug genomen en toen konden we de bus in en terug naar Nes Harim.
In Nes Harim ben ik snel uitgestapt en naar de ‘pottery wash’ plek gerend en daar mijn spullen en in ‘pottery wash’ materiaal neer gezet. Vervolgens een lange sprint genomen richting het huisje. Daar heb ik mijn laptop gepakt en ben ik terug gegaan naar waar mijn ‘pottery wash’ spullen stonden. Ik heb daar snel het internet aangezet en heb ik gelukkig de voetbalwedstijd Ajax – Feyenoord live kunnen volgen. Iedereen vond het grappig dat ik steeds zo uitbundig reageerde op goals, overtredingen en wat niet allemaal. Nadat de ‘pottery wash’ gedaan was, ging de rest van de mensen van de opgravingen naar lunch. Aangezien Ajax nog niet klaar was met voetballen en er in de lunchroom gedeelte geen internet is, moest ik blijven zitten kijken en genieten.
Toen de wedstrijd af was gelopen heb ik geen lunch meer gepakt. Ik ben naar het huisje gegaan en heb daar mijn laptop neergezet. Arion was al in de kamer, hij was aan het slapen. Eerst ben ik maar eens lekker gaan genieten van een ouderwetse zondagse douche (if you know what I mean) en daarna heb ik mijn MP3 gepakt en ben ook op bed gaan liggen. Rond half 6 gingen Arion en ik naar ‘picking’ toe. Dat begon eigenlijk om 17.00uur al, maar dat waren we vergeten. We hebben tot de klok van 19.00uur meegeholpen met ‘picking’. Heb helaas niks interessants kunnen vinden. Om 19.00uur hadden we diner. Dit was wederom niet erg om over naar huis te schrijven. Het was gewoon niet goed.
Om 20.00uur hadden we eigenlijk een ‘rapsession’ wat inhoud dat iemand verteld over zijn of haar passie voor Archeologie of (Hebreeuwse) Theologie. Deze keer was Kate aan de beurt. Haar ‘rapsession begon pas om 20.20uur. Van te voren heb ik nog even gevoetbald. Dat was echt chill, maar ik zweette mij daarna wel helemaal de pleuris.
Om 20.20 begon Kate haar verhaal en gelukkig was ze snel klaar, want na haar had Benjamin zijn college. Deze kon maar tot 21.00uur duren, omdat er dan een groep mensen naar een kerk, synagoge of andere gezamenlijke plek gaan (dit doen ze allemaal vrijwillig en met alle religies door elkaar) en daar gaan ze liederen zingen, gebeden voordragen en weet ik het allemaal. Gelukkig doe ik hier niet aan mee. Laat mij maar lekker op een heidense manier bier gaan zitten drinken en lekker lachen met de andere heidenen, die ook niet gaan.
Na 21.00uur moesten we de collegeruimte verlaten en ging ik meteen een lekker koud biertje halen. Die avond gingen er al veel mensen vroeg naar bed, of ze waren mee met het gelovige groepje. Met een klein groepje hebben we muziek gedraaid, gedanst en bovenal gek gedaan. Arion heeft het een en ander gefilmd, dus dat kan misschien nog wel op facebook komen. Maar dat moet je dus aan Arion vragen, die heeft de filmpjes. Ik heb nog tot laat gezellig gedronken, gepraat en gelachen.
Daarna ben ik terug naar ons huisje gelopen. Het is wel frappant, dat ik al die weken steeds als laatste thuis kom.
Vervolgens heb ik geprobeerd te slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 10722

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: