Dag 1 Azekah opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 1 Azekah opgravingen - Reisverslag uit Nes Harim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 1 Azekah opgravingen

Door: Sonny Lee Smits aka Soya

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

09 Augustus 2013 | Israel, Nes Harim

09-08-13; 16:35uur (Israëlische Tijd)
Dit schrijf ik vanuit de bar in het hotel waar ik verblijf in Jeruzalem. We hebben van donderdag avond tot zaterdagmiddag weekend en dan moet ik weer terug naar de opgravingen. Ik heb geen tijd gehad om deze week van opgraven eerder online te zetten. De verhalen zijn minder lang, want ik heb minder details vanwege mijn door alcohol vergiftigde geheugen.

Het gaat om 04-08-13 .
Om 04.00 ging de wekker. Aangezien alle 3 mijn bungalow-genoten de wekker hadden was het s'morgens heel lawaaierig. Ik heb de hele nacht niet kunnen slapen dus ik heb mogen genieten van Arion en Christoph die een wedstrijd snurken hielden de hele nacht. Maar om 04.00uur gingen de wekkers en ik ben maar meteen mijn bed uit gesprongen. We hebben 3 stapelbedden en ik heb dus een stapelbed voor mij alleen en ik koos om lekker boven te liggen. Ik heb me ff opgefrist en mijn werkkleding aangetrokken en vertrok naar de open openbare plek. Daar stonden koeken, broodjes en chococroissants op ons te wachten. Vervolgens toen iedereen er was zijn we rond 04.40 vertrokken naar de opgravingen. Om 05.10 kwamen we daar aan. We moesten nog een stuk de berg op lopen en kwamen uit bij een klein terrein, waar een grote stalen container stond en stukje ernaast veel tafels. Dit is de plek waar we straks zouden ontbijten. Bij en in de grote container moesten we de spullen van onze 'area' halen en dan nog een stuk de berg op richting onze 'area'. Daar aangekomen merkte wij als eerste dat de zon op aan het komen was. Wij zaten namelijk in 'area E' en die staat bekent om de warmste 'area' te zijn. En dat is ook wel logisch gezien het feit dat de zon in het oosten opkomt.
Daar aangekomen hebben we eerst alle zonneschermen ophoog gehaald zodat een groot deel van onze 'area' in de schaduw stond. Vervolgens werd iedereen in een 'square' gedeeld, dat wil zeggen in een klein gedeelte van de totale 'area'. En ik had het geluk dat ik samen mocht werken met de knappe, aantrekkelijke Vanessa. We zaten in een echt kleine 'square' en we hebben veel gepraat en gelachen. Ik probeerde namelijk veel grapjes te maken en grappig over te komen en dat ging goed. Ze leerde mij ook heel veel. Zoals het verschil tussen 'pottery' (potscherven), botten en stenen. Dat is namelijk nogal handig om te weten, als je aan een archeologische opgraving deel neemt. Natuurlijk wist ik wel al veel, maar het verschil tussen botten en stenen is soms heel lastig. Om 09.00uur begon pas het ontbijt. In de tussentijd hebben we ook even 10 minuten koffiepauze. Aangezien ik koffie maar ranzig vind, dronk ik maar water. Je moet op een dag echt ontzettend veel water drinken, want het is daar godsgruwelijk heet. Het wordt daar boven de 40 graden. Na ontzettend hard gewerkt te hebben, maar ook veel gekletst met Vanessa was het ontbijt. Dus we liepen naar het ontbijt gedeelte. Daar had ik drie broodjes met chocopasta. Ook had ik meteen de kans om met wat leden van mijn 'area' te praten en ze te leren kennen. Met iedereen kon ik gelukkig al snel door een deur, althans dat vind ik:P
Na het ontbijt moesten we weer terug naar onze 'area' en gingen we verder met werken. Dit zou tot 13.00uur duren. Ergens tussen ontbijt en het einde van opgraven hadden we nog een 'fruitbreak'. En we kregen toch verdomme gewoon ijsjes. En die waren goddelijk. Tijdens de keine vroege ochtend pauze en de kleine late ochtend pauze leer je je medemensen kennen van de 'area'. Het zijn stuk voor stuk leuke gezellige grappige mensen.
Om 12.30 gingen we 'cleanen', zodat alles voor 13.00uur klaar zou zijn en er alles mooi geborsteld bij lag voor de foto's die er altijd gemaakt moeten worden. Om 12.50 waren we klaar en brachten alle spullen terug naar de container en zaten om 13.00uur in de bus terug naar onze verblijf plek. Daar aangekomen gingen we meteen verder met 'potterywash'. Dit houdt in dat alles wat er aan 'pottery' en alles gevonden is van de vorige dag, grondig gepoetst moet worden. Dus je pakt een emmer vol met 'pottery' die een dag in het water hebben geweekt, een emmer met schoon water, een mand waar de gepoetste 'pottery' in gaat en een borstel. En dan is het tot 15.00uur poetsen geblazen. En mam bij deze zeg ik je dat ik dadelijk in drie weken tijd zoveel gepoetst heb, dat ik de rest van mijn leven niet meer hoef te poetsen dus dan weet je dat voor de tijd dat ik nog bij jullie woon!:P Maar de 'potterywash' is niet echt leuk om te doen. Wel gaat iedereen in groepjes bij elkaar zitten om nog te kunnen praten en te grappen en grollen met elkaar. Om iets voor 15.00uur is het altijd wel klaar en kunnen we direct met onze vieze kleren en doorgeweekte haren door naar lunch. De lunch daar is echt niet te pruimen. Ze hebben altijd maar een soort vlees en de rest is groenten, salade en weet ik niet wat voor afschuwelijk smerige dingen. De mensen die daar het eten verzorgen keken me gek aan, omdat ik alleen maar vlees en pitabrood pak. Maar ik vind dat raar en ik zal je uitleggen waarom. Het wordt normaal gevonden dat er mensen zijn die er voor kiezen om geen vlees te eten en alleen maar groeten eten. Ik ben iemand die eigenlijk precies hetzelfde doe, alleen andersom. Ik kies ervoor om geen groenten te eten en alleen maar vlees en vis. En dat wordt weer gek gevonden. Waar moet de wereld naartoe op deze manier. Maargoed...
Na de lunch die k*t was hebben we vrije tijd. Deze wordt voornamelijk gebruikt om te douchen en te chillen. Dus ik ging me eerst douche. Daar douche ik op de volgende manier. Ik stap met kleren en alles aan de douche en ga me lekker douchen. Met zeep maak ik mijn shirt schoon. Nadat alles schoon is leg ik ze over de doucherand en ga ik mezelf wassen. Vervolgens laat ik ze drogen, door de kleren in een boom naast de bungalow te hangen. Na het douchen ga ik chille op de openbare plek. Dat is ook de enig plek met wifi. Dit is tot 17.00uur, want dan is de eerste 'lecture' oftewel college/lezing. Deze werd die dag gegeven door de Amerikaan en half Nederlander David Vanderhooft. Het was een super geweldige, maar ook moeilijke lezing. De lezing duurde tot iets voor 19.00 en toen konden we dineren. Dat was in dezelde plek als we geluncht hadden. En wederom was het niet te pruimen, naar mijn smaak. Ik pak wat brood, het vlees van de dag en wat rijst meer niet. Volgens de rest van de mensen is het eten beter geworden dan vorig jaar. Als ik dat zo hoor krijg ik al kippenvel, want ik kan me niet indenken dat er eten is dat nog ranziger is als wat we krijgen. Ik zou het niet eens aan konijnen voeren of zelfs niet eens terug te geven aan de natuur.
Om 20.00uur begint dan de volgende lezing. Deze heb ik helaas niet meegemaakt, maar ik had een goede reden. Om 20.30uur gaat de bar open en is er bier. En ik had meer zin in bier, dan in een lezing op dat moment. Dus de rest van de avond heb ik halve liters Israëlische 'Gold Star' bier gedronken en veel gepraat en gelachen. Ik heb bij verschillende mensen gezeten en gezellig gedaan. Zo kon ik wat mensen leren kennen. Er zijn zoveel verschillende nationaliteiten, zoals Duitsers, Amerikanen, Britten, Schotten, Israëliërs, Russen, Australiërs, Chinezen en weet ik veel wat allemaal. Hoe laat ik naar bed ging weet ik niet meer, maar ik weet wel, is dat ik wederom een nacht niet heb geslapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 10719

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: