Dag 5 Makhtesh Ramon Revivim - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 5 Makhtesh Ramon Revivim - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 5 Makhtesh Ramon Revivim

Door: Sonny Lee Smits

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

09 Juli 2014 | Israel, Mitzpe Ramon

Dag 5 Makhtesh Ramon Revivim

Rond 8uur ging mijn wekker. Ik bleef nog ff liggen, want had nog geen zin om op te staan. Daarna ging ik lekker douchen en mijn tas klaarmaken voor de tocht naar Krater Makhtesh (Mitzpe) Ramon. Dat is een enorme krater/grand canyon van km’ers lang en breed.
Er gebeurde die ochtend wel iets vets. Ofja voor sommige iets ergs, maar ik vond het vet een keer mee te maken. Net toen ik uit de douche kwam, hoorde ik een ontzettend harde knal en niet veel later begon alles te trillen en te schudden. Net een hele kleine aardbeving. Ik liep door de deur naar buiten en anderen, zoals Josh waren ook naar buiten gelopen. Blijkbaar was er niet ver van ons vandaan een raket neergedaald en ontploft. Daarna liep ik weer naar binnen en ging verder met me om te kleden.
Nadat Arion ook was opgestaan gingen we ontbijten. Deze keer had ik 2 boterhammen met ei. En een chocomuffin, maar die kon ik niet op dus bewaarde ik hem.
Na het ontbijt gingen we terug om ons helemaal klaar te maken en niet veel later vertrokken we richting Krater Ramon. De reis duurde niet zo lang gelukkig. Het uitzicht was wederom schitterend. Sommige stukken deden me denken aan Tatooine van Star Wars. Misschien dat Israël dat landschap wel gejat heeft van de films van Star Wars haha. Ik heb nog gezocht naar het huis waar Luke Skywalker opgroeide, maar helaas vond ik alleen Jabba’s Palace :P
Om Krater Ramon in te gaan moest je een stijl slangenpad af rijden met scherpe bochten. Echt super relax. Alleen jammer dat ik niet achter het stuur zat. Toen we eenmaal in de krater waren hebben we langs de weg op een makkelijk te vinden punt de auto geparkeerd. Daarna begon onze reis door de krater. Ik had mijn backpack volgedaan met water, een handdoek, een shirt en wat te eten.
We begonnen te lopen. Het was ontzettend warm, maar gelukkig hadden we water bij. Het landschap was heel rots- en maanachtig tegelijk. Je had zwarte rotsen, rode rotsen, beige rotsen, paarse rotsen, gele rotsen, bruine rotsen. Soms kwamen we stukken skelet tegen van bepaalde dieren wat best cool was. In de Krater zelf heb je ook veel bergen. We liepen steeds naar herkenbare punten zodat we de weg makkelijk terug konden vinden. Het einde van de door ons gemaakte weg was een berg. Daar wilde we naartoe en dan vervolgens weer via een andere weg terug. Ik wilde heel graag naar die berg, omdat ik die wilde beklimmen. Ik zei tegen Arion dat ik daar fotos van wilde maken. Arion nam de zuidkant van de berg, waar je gewoon stijl tegenop kon lopen. Ik zei dat ik wat foto's ging maken van de rotskant. Na een aantal foto's gemaakt te hebben wilde ik naar de top klimmen. Ik wist dat ik geen touwen of tuigje bij had, maar wilde het met handen en voeten doen. Na een lekkere klim lukte het mij daadwerkelijk om boven te komen. Dat gevoel is super vet. Misschien heel gevaarlijk en niet slim van mij, maar alles is goed gekomen. Op de top hebben Arion en ik gedronken, wat gegeten en van het uitzicht genoten. Daarna begon onze lange terug reis. Onderweg moesten we steeds stoppen om water te drinken anders droog je uit en ga je dood waar je zelf bij staat. Oké misschien is dat laatste een tikkeltje overdreven.
Na een mooie terug weg, waarbij ik ook nog een stuk van een berg omlaag ben geklommen (wat een stuk lastiger was, eerlijk toegegeven), kwamen we weer aan bij de auto. Nu mocht ik terugrijden en de stijle slangenweg omhoog rijden. Dat is echt best gaaf. Alleen jammer dat je niet super snel kan gaan, maarja ik kan niet alles hebben.
Na dezelfde weg terug te zijn gegaan, kwamen we weer aan in Revivim. Gelukkig was de lunch nog open en hebben we geluncht. Ik had 2 dikke kippenvleugels of borst of wat het ook was; kip in ieder geval, met gebakken aardappelen, beetje ketchup en een pittabrood. Het was echt smullen. We maakte met Ben (een kennis van Arion) plannen om te gaan hiken en/of slapen in de woestijn en bergen. Hopelijk gaan we dit vrijdag doen. Daar heb ik echt zin in. Na de lunch is Arion gaan slapen en heb ik dit deel getypt. Zometeen als het zwembad open is, ga ik nog lekker zwemmen en vanavond staat voetbal weer op het programma. Dus vanavond of morgenochtend kan ik deel 2 van deze dag typen.
Iets over 3uur ben ik naar het zwembad gegaan. Daar was ik als enige in het begin. Heb daar lekker in een zwemband gelegen en beetje op het water gedobberd. Arion kwam wat later naar het zwembad. Ik heb ook een lange tijd met een paar Israëliërs gevoetbald. Dat was wel relax.
Na het zwemmen ben ik gaan douchen en niet veel later gingen Arion en ik avondeten. Het was wederom lekker. Ik had 2 pitabroden gevuld met hamburgers en dan nog wat gebakken aardappelen met ketchup.
Tijdens het avondeten zaten we bij de vrijwilligers en die komen uit alle landen. Van Colombia tot Engeland en van de VS tot aan Zuid-Korea en van Japan tot aan India. Het was heel gezellig.
Na het avondeten gingen we naar ons huisje. Het eerste deel van de avond heb ik buiten gezeten en bier en wijn gedronken met Josh en Elizabeth. Later sloten Arion, Alex en Koothrappali aan. We spraken over de meeste absurde gekke en hilarische dingen tot aan de meest filosofische en moralistische dingen. Josh, Elizabeth en Alex zijn echt super chill. Dat Indiaanse meidje Koothrappali zit wel steeds te flirten met mij, maar ik hou daar niet zo van. Vooral omdat ik een ontzettend lekkere, slimme en leuke vriendin heb en zij blijkbaar een vriend. En ik hou daarbij ook niet eens van Indiaans eten. Veel te weinig vlees en ze eten geen koe. Dan houdt t al snel op bij mij.
Rond kwart voor 11 gingen we naar de poulebar om de wedstrijd Brazilië tegen Duitsland te kijken. Wat een absurde maar vette wedstrijd. De hele avond was chill, maar ik heb me wel zitten ergeren. Met alle respect voor Arion, want hij is een schat van een jongen! Maar je wordt soms helemaal gek van hem. Hij praat alleen maar over zijn ‘zogenaamde’ familie. En hij doet alsof hij alles weet van Israël, maar hij weet net zo veel als alle andere gemiddelde Nederlanders. Daarbij moet hij tegen alles en iedereen vertellen over zijn ‘zogenaamde’ familie en wat er allemaal gaande is. Ook het feit dat hij al 20 jaar in Israël komt verteld hij tegen iedereen. Maar hij kan zich wel alleen de afgelopen 4 jaar herinneren, wat dan weer gek is. Maar hij bedoeld t misschien goed en hij is een goede jongen, waar ik niks tegen heb, maar dat begint me een beetje de keel uit te hangen. Uit respect voor hem, knik ik ja en zeg ik er niet al te veel van. Je moet zijn verhalen ook met een korreltje zout nemen en sommige een hele pot zout, maar dat went wel hoop ik.
Nu ga ik slapen en hopelijk heb ik morgen een chille dag in Tel Aviv. En natuurlijk ook met de wedstrijd van het Nederlands elftal. 1-0 winst tegen Argentinië! Sorry spoileralert haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 10702

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: