Dag 4 Masada en de Dead Sea - Reisverslag uit Ein Bokek, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 4 Masada en de Dead Sea - Reisverslag uit Ein Bokek, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 4 Masada en de Dead Sea

Door: Sonny Lee Smits

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

07 Juli 2014 | Israel, Ein Bokek

Masada en de Dead Sea Dag 4

Helaas moet ik dit verhaal beginnen met een niet zo’n leuke mededeling. Gisteren in mijn verslag ben ik iets vergeten te melden en mijn geheugen begint aan mij te knagen dus moet het ff kwijt. Gisteren heb ik namelijk, heel per ongeluk, een vogel dood gereden. Hij liep eerst over de weg en ik kon het ontwijken, maar binnen een fractie van een seconde vloog het terug. En toen raakte ik de vogel echt volle bak. Deels heb ik spijt, maar aan de andere kant, ik raakte hem zo lekker. Echt een voltreffer. Maar goed ik moest dit even kwijt.
Deze ochtend stond ik om 8uur op om lekker te douchen. Ik wilde gisteravond douchen, maar Arion sliep en ik wilde hem niet wakker maken. Dus deed ik dit 's ochtends. Na lekker gedoucht te hebben, en dan bedoel ik ook echt ‘lekker’ gedoucht te hebben, ben ik me gaan aankleden. Best logisch eigenlijk, het is niet zo dat ik overal in mijn blote hol naar toe ga. Vervolgens gingen we ontbijten. Ik had een boterham met ei en een pannenkoek met chocola. Goed lekker ontbijtje dus.
Toen we terug bij ons huisje waren hebben we onze spullen gepakt en snel genoeg vertrokken we richting Masada. Masada is een oude joodse stad die ingenomen werd door de Romeinen. Wil je meer weten, google of wikipedia ff.
Ik mocht rijden. We reden via schitterende wegen. We hebben 2 hordes dromedarissen gezien, echt vet. Het laatste deel voordat we aankwamen in Masada was een lange kronkelige weg door bergen en valleien. Het voelde alsof ik in een rallywagen zat. Er zaten dik veel s-bochten in en scherpe u-bochten. Arion vond het allemaal wat minder geloof ik, want ik reed toch redelijk hard. En ja Mam natuurlijk wel veilig! Haha
Eenmaal in Masada aangekomen parkeerden we onze auto op de parkeerplaats. Op die hele parkeerplaats stond maar 1 boom en daar stond al een auto onder dus onze auto moest volle bak in de zon staan. Niet chill, maar het is niet anders.
Daarna moesten we een dikke klim maken om op Masada te komen en de ruïnes te zien. Ik was zo slim om slippers aan te trekken wat niet handig is bij het beklimmen van een berg. Daarom deed ik mijn slippers uit en gebruikte mijn zwaar vereelde en behaarde hobbitvoeten om de klim te maken.
Eenmaal boven zagen we hele mooie dingen. Oude badhuizen, forten, kamers, torens noem het maar op. Het uitzicht was ook adembenemend. Misschien kwam dat ook wel door de benauwdheid. Het was namelijk 40+ graden daar boven.
Na lang gelopen te hebben en veel foto's gemaakt te hebben gingen we even chillen in een overdekt gedeelte van een ruïne en genoten van het uitzicht. Ineens kwamen er 2 mensen binnen en vroegen in het engels aan Arion waar hij vandaan kwam. Hij had namelijk een oranje shirt aan met iets van een tekst over Nederland, maar dan wel in het engels. Blijkbaar waren deze 2 ook Nederlanders. We hebben in de kamer waar we zaten relax gepraat met elkaar. De man heette Sebastiaan (35) en zijn vrouw heette Silka (29). Het waren super aardige mensen en echte wereldreizigers, want ze waren al in veel landen geweest. Ik zal er eens een aantal noemen die ik nog weet: Iran, India, China, Korea, Japan, Maleisië, Thailand, Australië, Koeweit, Oekraïne, Rusland en ook nog wat Amerikaanse en Zuid-Amerikaanse landen, misschien ook nog wat meer Europese en Afrikaanse landen, maar je begrijpt wel ze zijn op veel plekken geweest. Ze konden daar ook de leukste en vetste verhalen over vertellen. Gelukkig had ik ook nog een aantal verhalen achter de hand dus bleven we lekker aan de praat.
Na een tijd kwamen ze erachter dat ze niet fatsoenlijk terug konden naar waar ze naartoe moesten. Zij waren namelijk van de Oostkant van Masada gekomen en Arion en ik van de Westkant. Daarom boden we ze een lift aan naar Ein Boqeq. Daar wilden wij naartoe om aan de Dead Sea te liggen en zij konden daar de bus naar Jerusalem nemen. Na een flinke afdaling en een lange warme reis met zijn 4en in een kleine Kia Picanto die alleen gemaakt is voor kleine Aziaten en niet voor grote Hollanders kwamen we aan bij Ein Boqeq. Het is een prachtige plek met mooie stranden en grote Hotels en Spa’s. Sebastiaan en Silka bleven ook, om ook te zwemmen in de Dead Sea. Arion had geen zwemspullen bij en had sowieso geen zin in zwemmen dus gingen wij drie zwemmen. Het was een parelwit strand en mooie blauwe zee. Ik wilde het water in rennen, maar ik werd door de lifequard terug geroepen en ik mocht alleen rustig het water betreden. Dit vond ik een beetje kinderlijk dus liep ik zwaar overdreven sloom het strand af en de zee in op Baywatch Pamela Anderson stijl. Hier konden de mensen die er zaten wel om lachen.
Tijdens het zwemmen kwamen we 3 Australische oma’s tegen. Zij waren vriendinnen en waren met elkaar nog op vriendinnenvakantie, wat echt gaaf is en om de zoveel tijd standaard weer naar Israël. Ik denk dat wij met de Sjoapezakke dat ook nog voor elkaar krijgen om op late leeftijd nog volle bak te gaan!
Wat best bruut was, was dat er een straaljager echt super laag over het water voorbij kwam vliegen. Gelukkig schoot hij niemand van ons dood of dropte bommen ofzo. Dat zou ik niet echt chill gevonden hebben.
Na een tijd moesten Sebastiaan en Silka weg en namen we afscheid. Ze waren enorm dankbaar dat ze hadden mogen meeliften. Maarja zo zijn wij haha.
Arion en ik hebben nog 2 dikke hotdogs naar binnen gewerkt en wat gedronken. Voordat we gingen kreeg ik van de 3 Australische oma’s een halve liter bier aageboden. Deze sloeg ik niet af. Ik heb er ook nog een tijd mee staan te praten. Iets voor 5’en besloten we aan te rijden, omdat we om 7uur met Renanan hadden afgesproken om daar avond te eten. Arion reed terug. Ik werd vrij snel niet lekker en kreeg buikpijn. Ik denk dat de oma’s wat in mijn drinken hebben gedaan om mij te drogeren en vervolgens bij een verlate bushalte mij te bespringen en vieze dingen met mij te doen. Gelukkig waren we met de auto.
Na de rit kwamen we weer aan in Revivim. We douchten ons nogmaals en liepen vervolgens naar Renana toe. Daar kregen we spaghetti. Ik had met spaghetti stukjes vlees en tomaten ketchup. Het was lekker maar heel veel.
Na het eten gingen we buiten zitten. Arion en Renana hebben wat bij gekletst en ik ging spelen en voetballen met de kinderen. Dit was heel grappig en leuk. En nee ik heb geen vieze dingen gedaan want zo ben ik niet! Ik denk ik zeg het maar, voordat de opmerkingen komen :P
Na het spelen en praten zijn we richting ons huisje gegaan. We kregen al het eten wat over was mee naar huis. Dit was ontzetten aardig, maar ze hadden echt voor 3 weken gekookt ofzo dus we kregen echt kilo’s mee naar huis.
Later op de avond hebben Arion en ik buiten wat bier gedronken en later kwam Alex er ook nog bij. Beetje gezellig gepraat en grappen gemaakt en gewoon lekker gechilld. Daarna ging iedereen naar bed en heb ik dit verhaal geschreven. Ik zit dus nu alleen in het donker op een stoffige bank buiten. Ik ga hierna denk ik ook richting bed. Misschien nog wat appen ofzo.
Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen!

  • 19 Augustus 2014 - 11:31

    Ciska En Bastiaan:

    Hey Sonny en Arion,

    Leuk om te lezen wat jullie verder nog gedaan hebben. Hebben jullie nog veel last gehad van het conflict met Gaza? We zijn net weer thuis en moeten weer aan het werk, sparen voor meer avonturen. ;-)

    Groetjes,

    Ciska en Bastiaan (aka Silka en Sebastiaan)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 10701

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: