Dag 3 De Dode Zee - Reisverslag uit Revivim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu Dag 3 De Dode Zee - Reisverslag uit Revivim, Israel van Sonny Lee Smits - WaarBenJij.nu

Dag 3 De Dode Zee

Door: Sonny Lee Smits

Blijf op de hoogte en volg Sonny Lee

06 Juli 2014 | Israel, Revivim

Dag 3 De Dode Zee

Om iets voor half 9 stonden Arion en ik op. We wilde vroeg gaan ontbijten om vervolgens richting de Dode Zee te gaan. Als ontbijt had ik boterhammen met ei en een chocolade muffin. De volgende keer probeer ik de pannenkoeken. Maar ze zagen er een beetje apart uit. Alsof de kok niet echt zijn best had gedaan die ochtend.
Na een tijdje gegeten en gepraat te hebben zijn we terug gegaan naar ons huisje. Buiten heb ik toen geschreven over de afgelopen dagen en heel lang met Steve gepraat. Steve komt uit Amerika, maar is sinds kort ook een inwoner van Israël. Dit kan hij o.a. omdat hij jood is. Al ziet hij er niet echt uit als een jood en hij praat Amerikaans. We hebben over van alles en nog wat gepraat en het was heel interessant. We wilden vroeg vertrekken, maar omdat ik zo lang aan het praten was gingen we een paar uur later. Oeps. Net iets over 12u vertrokken we richting de dode zee. Arion reed. De navigatie hadden we ingesteld op Massena, want hij herkende de dode zee niet. Lekker zo’n tomtom.
Na een tijd stond op de borden Dead Sea aangegeven dus volgde we die maar ipv de tomtom.
Dit ging hartstikke goed. De Israëlische radio is best apart. Ze draaien veel nummers uit het land zelf en dan ineens wat populaire nummers van over de hele wereld zoals Bruno Mars of ACDC ofzo. Best wel grappig. Wat ook enorm opviel is dat niemand in Israël fatsoenlijk kan rijden. Ze rijden of te sloom of te hard, geven geen richting aan en remmen voor elke bocht wanneer ze berg op en af gaan. Echt bloedirritant maargoed. We reden door verschillende soorten landschappen en elk net zo mooi als dat ze speciaal waren. Zo had je woestijn, bergen, valleien, woestijnen met bomen, bergen met bomen. Heel erg mooi. Ook spotte Arion 2 dromedarissen langs de weg. Daar heb ik ook een foto van gemaakt. Vooral de tocht door de herbergzame vallei was super mooi. We gingen van 500meter boven zeespiegel naar 300 meter onder zeespiegel. De radio en tomtom hadden geen ontvangst meer. Zo diep zaten we.
Iets voor 2uur zagen we de dode zee. We kwamen ook wat badplaatsen tegen, maar Arion bleef doorrijden. Hij wilde perse naar de AHAVA. Dat is een winkel waar ze schoonheidsspullen verkopen, gemaakt van het zout van de dode zee. Het blijkt heel goed spul te zijn. Misschien dat ze daarom ook zo verrekte duur waren. Gelukkig was er een vrouw die daar werkte, die begreep dat we Nederlands waren, want we kregen iets gratis. En daar houden wij namelijk van. Veel voor weinig en het liefst niks. Toen we weer in de auto stapte zei ik tegen Arion dat ik nu perse naar een badplaats wilde gaan, want ik wilde zwemmen. We besloten om terug te rijden en bij het eerste wat we zagen te stoppen. Dit deden we dan ook. Helaas was er geen strand maar een soort rotsachtige weg naar beneden met rotsen als strand. Desalniettemin was het super relax. Het water voelt heel gek en dik aan en je blijft lekker drijven. Ook is het ontzettend zout. Mijn lippen deden super pijn en waren compleet uitgedroogd. Verder had ik een wondje op mijn teen, maar qua pijn viel dat wel mee. Blijkbaar had ik ook een wondje bij mijn anus want dat deed zeer. Ik denk dat dat van gisterochtend was toen ik voor mijn gevoel mijn totale darmsysteem eruit aan het persen was. Maar ik zal verder niet in detail treden.
Het was 42 graden dus best warm, maar door het water was het aangenaam. Wat ook gek is, is dat je soms koude en soms hete stromingen hebt in de Dode Zee. Heel apart.
Na een paar uur gezwommen te hebben zijn we weer naar boven geklommen, lekker koud gedoucht en vervolgens even bij een chille plek met banken met kussens gechilld. Ze hadden daar gratis wifi en ik heb daar nog een lekkere ijs gegeten. Na daar wat gehangen te hebben besloten we om weer huiswaarts te gaan en om onderweg wat te eten. Deze keer mocht ik rijden. Dit ging wel chill. Vooral het rally’en door de vallei ging lekker. Ik reed misschien wat aan de harde kant, maar dat was juist vet. En nee mensen er zijn geen ongelukken gebeurt…. Deze keer dan :P Ik zat achter een jeep en die reed 50 en ik dacht dat is niet helemaal de bedoeling dus ik ging vlak achter hem rijden. Hij begreep de hint en reed vervolgens de gehele weg 80 – 100. Hoewel 60 werd aangegeven. Maar volgens mij was dat meer een advies snelheid haha.
Toen we in een stadje aan kwamen. Mooi, groot en leuk stadje besloten we richting het centrum te rijden en heb ik daar geparkeerd. Vervolgens zijn we de stad in gelopen. Helaas kon ik bij geen een ATM pinnen. Blijkbaar is mijn pinpas niet helemaal goed werkend in Israël.
Na een tijdje gelopen te hebben zijn we een kebabzaak binnen gelopen en gingen we daar eten. En ze hadden goei spul daar. Lekker broodje vol met alleen vlees, dikke frieten en een fanta.
Daarna liepen we weer richting auto en reden aan. Mijn gemiddelde snelheid was 140 en deed er dus veel korter over dan de heenweg, ondanks dat ik het eerste deel berg op had moeten rijden. Een paar keer is de politie langs gekomen, maar gelukkig niet om mij van de weg te halen. Blijkbaar hadden ze belangrijkere dingen te doen. Gelukkig maar. Volgens mij kunnen ze hier best streng zijn.
Toen we terug kwamen bij de Kibboet zaten Steve, Elisabeth, Koothrappali en een Duitse vrouw buiten te bbq’en en wijn te drinken. Hier zijn we de rest van de avond bij aangesloten. Alex kwam na een tijdje ook nog. Nadat dat Duitse mens en Koothrappali weggingen bleven we nog met zijn 5en over. Tot ongeveer kwart voor 11. Toen ging iedereen slapen en kon ik dit verhaal af maken. Nu ga ik nog ff mi mijn lieve schat Ester bellen en dan douche en slapen. Niet douche omdat het zondag is ^^ maar omdat ik nogal gezweet heb en ff wil douchen. En misschien ook wel omdat het toch zondag is haha. Daarna zal ik gaan slapen.

  • 07 Juli 2014 - 16:42

    Sabrina:

    Hey Sonny, leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    En tof dat je in de Dode zee hebt gezwommen,
    Alleen de wondjes?? Of dat wij willen weten waar jij allemaal
    Wondjes hebt....hahahah wat ben je toch een muts.
    Groetjes en een hele dikke knuf van Henk Sabrina Eline en Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonny Lee

Ook dit jaar gaat deze jongen naar Israël om opgravingen te doen, mooie dingen te zien, colleges te volgen en op tours te gaan. Wil je op de hoogte blijven van de doldwaze avonturen van Sonny en de opgraversbende, neem dan een abonnement :-) op www.sonnyleesmits.waarbenjij.nl

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 10681

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Azekah Expedition part 2 (2014)

31 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Opgravingen doen in Azekah, Israël!

Landen bezocht: